„Gdyby nie nadzieja, serce by pękło...”

 

10 września 2002 roku w Szkole Podstawowej im. Wł. Szafera w Żarkach w przeddzień pierwszej rocznicy ataku terrorystycznego w USA odbyła się lekcja poświęcona pamięci ofiar tragicznych wydarzeń. Miała na celu zachęcić uczniów do otwartej dyskusji na temat zła i przemocy we współczesnym świecie.

Uczniowie kl. VI dobrze pamiętali sceny dramatycznych wydarzeń, potrafili przywołać wspomnienia, otwarcie rozmawiali na temat zła i przemocy. Analogia: Nowy York – Westerplatte uzmysłowiło dzieciom, że tak naprawdę w każdym miejscu i dowolnym czasie możliwy jest zamach na cywilizację ze strony szaleńców pozbawionych jakichkolwiek ludzkich uczuć.

Dyskusje na tematy współczesne, bliskie doświadczeniu młodego człowieka są koniecznością, myślę, że nie tylko na języku polskim. Przygotowują uczniów do życia „tu i teraz”, pozwalają zrozumieć skomplikowaną rzeczywistość współczesnego świata.

 

 

Scenariusz lekcji z języka polskiego – klasa VI

 

Lekcja nawiązuje do przedstawienia „Dziwny jest ten świat” wystawionego w Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury w dniu 3 października 2001 roku. W montażu słowno-muzycznym wzięli udział uczniowie gimnazjum i szkoły podstawowej. Widzami byli uczniowie gimnazjum i osoby dorosłe (organizator spotkania – Tadeusz Pakuła).

 

Temat: „Gdyby nie nadzieja, serce by pękło...”

 

Uczeń:

– wyraża swoją opinię na dany temat;

– bierze udział w dyskusji;

– wybiera fragmenty odpowiednie do tematu;

– uczestniczy w procesie rozpoznawania i rozumienia wartości;

Ławki ustawione w czworokąt; uczniowie siedząc widzą się wzajemnie. Pośrodku stolik, na którym stoi znicz. Znicz zapalony przez ucznia w tym momencie, gdy nauczyciel proponuje, by uczcić pamięć ofiar zamachów terrorystycznych.

Na dwóch bocznych tablicach wyraziście napisane fragmenty piosenki „Dziwny jest ten świat”:

I.       „Dziwny jest ten świat, świat ludzkich spraw, gdzie wciąż jest tyle zła”.

II.      „Lecz ludzi dobrej woli jest wielu, i mocno wierzę w to, że ten świat nie zginie dzięki nim”.

 

Środki dydaktyczne: kaseta z nagraniem „Requiem” Mozarta i piosenką „Dziwny jest ten świat”, znicze, prace plastyczne uczniów dotyczące tragedii sprzed roku.

I.       Wyjaśnienie tematu lekcji – cytat był mottem koncertu poświęconego ofiarom zamachu terrorystycznego w Nowym Yorku (4 września 2001, Warszawa).

II.      Nauczyciel: Dokładnie rok temu miał miejsce atak terrorystyczny, który wstrząsnął całym światem. Lekcja jest formą hołdu złożonego ofiarom przemocy, siły, okrucieństwa. Dzisiaj powiemy „nie” wojnie, zabijaniu niewinnych ludzi. Każdemu złu trzeba się przeciwstawić. Trzeba pamiętać, by podobne wydarzenia nigdy się nie powtórzyły.

III.     Krótki referat ucznia na temat wydarzeń 11 września 2001 w Nowym Yorku.

IV.     Sprawozdanie uczennicy z przedstawienia „Dziwny jest ten świat".

V.      Słuchanie muzyki.

          Zadanie: Odwołajcie się do wyobraźni, przypomnijcie sobie sceny sprzed roku. Pomyślcie, jak wielkim złem jest przemoc, wojna, terroryzm.

VI.     Nauczyciel: Co widziałeś, czułeś, słuchając muzyki?

VII.    Wypowiedzi uczniów.

VIII.  Recytacja wierszy o tematyce antywojennej napisanych przez nastolatków.

IX.     Słuchanie piosenki „Dziwny jest ten świat".

X.      Nauczyciel: Co łączy dwa symboliczne miejsca - Westerplatte i Nowy York?

(– śmierć niewinnych ludzi, – akt przemocy, siły ludzi drwiących z ludzkiego życia, – bohaterstwo ludzi, – optymizm: dobro zwycięża

 

Praca domowa:

1. Jak rozumiesz słowa piosenki „Dziwny jest ten świat"? Wykorzystaj cytat zawarty w temacie.

2. Napisz sprawozdanie z lekcji

 

mgr Tadeusz Pakuła

Nauczyciel Szkoły Podstawowej

im. Wł. Szafera w Żarkach